Still lives © Gésine Hackenberg 2009

Fotografie © Harold Strak

Het Parool 21/09/2009

Erotische knipoog in Oude Kerk

Wegens succes mogen de zes sieradenontwerpers van Redlight Design tot april 2010 blijven werken in de voormalige peeskamers die ze ombouwden tot ateliers. Om hun zichtbaarheid te vergroten, openen vandaag twee tentoonstellingen: DELUX strikes a pose en DELUX goes Inside.

 

New Items, made with love, siert roze neonlicht een wand. Een onschuldige houten kinderschommelstoel op grote mensen-formaat is haast schokkend door de combinatie met de plomp uitgestalde schoonmaakmiddelen en tissues. Voila, de nieuwe inrichting die een interieurontwerper bedacht voor een voormalig peeskamertje aan het Oudekerksplein.

Het is een van de zes tentoonstellingsruimtes van DELUX goes Inside. Op uitnodiging van de huidige bewoners van de peeskamers, zes sieradenontwerpers die samenwerken onder de naam Redlight Design, kan het publiek door kijkgaatjes naar sieraden loeren. Of kunstige naar glazen dildo’s of de erotische stoel Sexy Relaxy.


Om het imago van de Wallen op te poetsen wilde woningbouwvereniging Ymere de buurt aantrekkelijk maken voor andere ondernemers. Daarom kregen talentvolle en ondernemende ontwerpers in september 2008 oude peeskamertjes aangeboden waar ze een jaar lang tegen gebruikskosten mochten wonen en werken. In navolging van Redlight Fashion en vooruitlopend op Redlight Art. Nu de ontwerpers van Redlight Design net op dreef komen mogen ze gelukkig nog een halfjaartje blijven. ‘Waarschijnlijk omdat de aanpassing van de bestemmingsvergunningen van de voormalige peeshokken nog niet rond,’ merkt nestor van sieradenontwerp in Nederland Gijs Bakker droogjes op terwijl hij tussen zijn jonge collega’s rondloopt in de Oude Kerk. Daar opent vandaag hun gezamenlijke tentoonstelling.

Met DELUX strikes a pose tonen de zes jonge ontwerpers hun sieraden op modefoto’s, afgedrukt op gigantische canvasdoeken die vanaf de nok van de kerk in de lucht zweven. Vlak voor opening wordt alles ingericht. Druk overleg en zes paar schouders die nog eens extra onder het belangrijke evenement worden gestoken. Jantje Fleischhal, een van de zes, merkt op dat ze ongelofelijk veel zaken moesten en leren. ‘Dat organiseren en publiciteit verzorgen is natuurlijk heel wat anders dan ons vak.’ Samenwerken en oplossingen bedenken is precies wat Redlight Design zo uniek maakt volgens Bakker. ‘Binnen het kleine sieradenwereldje is lang niet iedereen bereid daar buiten te kijken.’ De ontwerpers van Redlight Design wel. ‘Wij proberen met al ons werk andere disciplines en andere mensen naar deze plek te halen,’ aldus ontwerpster Gésine Hackenberg. ‘Dat is onze bijdrage aan de stad.’


‘De dames die ik op weg naar mijn atelier passeer zwaai ik altijd gedag, veel verder gaat het contact niet,’ vertelt Jantje Fleischhut. Ze wijst naar de TL-balken aan de gevel van collega ontwerper Ted Noten. ‘Maar toen we die verlichting aan deden kwamen de dames van hiernaast toch wel vragen of dat uit mocht.’ De felle witte stralen concurreerden nogal met hun warme rode verlichting. Dus pasten de ontwerpers het aan. Wat wel mooi past bij de rode sfeerverlichting zijn de raamdecoraties van het Redlight Design collectief, ze doen denken aan bladgoud. Zo proberen de ontwerpers op allerlei ludieke manieren de aandacht te vestigen op hun werk. Want dat was de opdracht. Als tegenprestatie voor de goedkope werkruimte moesten de ontwerpers laten zien dat hier ruimte is voor andere ondernemers dan uit de seksindustrie. ‘In eerste instantie was ik vooral heel blij met de mooie en goedkope werkruimte en de kans die we geboden kregen,’ vertelt Iris Nieuwenburg. Maar toen we er eenmaal zaten vroegen we ons af: hoe nu verder. De initiators Amsterdam Topstad, Ymere noch Droog Design zorgden voor de ondersteuning die wij hadden verwacht. Tot ons op een gegeven moment duidelijk werd gemaakt dat we zelf subsidie en sponsoring moesten werven.’

De ideale looprichting langs de fototentoonstelling in de Oude Kerk wordt nog gezocht. Zeker is dat de uitdagende beelden van een gelegenheidsmodel de aandachttrekker worden van de foto’s rondom het kerkkoor. In veel sieraden van Susanne Klemm zit een knipoog naar de erotiek. Zij vroeg een prostituee uit de buurt sieraden uit haar maagdelijk witte collectie op haar naakte huid te dragen voor op de foto.