Het Parool 04|05|2012

Chocoladeboot meert aan in Amsterdam

Zeilvrachtschip Tres Hombres lost haar lading Caribische goederen in hartje Amsterdam. Rum en chocola overvaren op pure windkracht is volgens schipper Jorne Langelaan hét alternatief voor vervuilende containerschepen.

 

Toen de bemanning van Tres Hombres eind maart '12 de trossen losgooide in St. Georges, de haven van het Caribische eiland Grenada, was de aankomstdatum in Amsterdam nog onbekend. Op een schip zonder motor ben je nu eenmaal afhankelijk van de wind. Dinsdag 5 juni '12 is het zo ver, dan loopt de antieke schoenerbrik Tres Hombres de haven van Amsterdam binnen. Aan de kade bij het Scheepvaartmuseum wordt de lading gelost: 8.000 repen biologische chocolade, 4000 flessen rum, 1 ton cacaobonen, thee van de Azoren, flesjes hot sauce en diverse specerijen.

Een deel van de lading is bestemd voor de investeerders die € 1.250,- per certificaat in de vrachtreis staken. Een in ere herstelde traditie uit de Gouden Eeuw. De scheepskist vol exotisch waar is een symbolisch dividend voor de mensen die geloven in de missie van Tres Hombres. ‘Een duurzaam alternatief voor vervuilend vrachtvervoer per containerschip,’ aldus schipper Jorne Langelaan.
‘Met de Tres Hombres tonen we aan dat vrachtvervoer over de oceaan prima zeilend kan. Negentig procent van alle consumptiegoederen die we dagelijks gebruiken wordt per motorvrachtschip vervoerd. Containerschepen zijn een soort varende fabrieken die zonder filters de meest vervuilende stoffen uitstoten. Onderweg zien wij vaak een prachtige horizon op zee verpest door een dikke laag smog. Gemotoriseerd vrachtverkeer stoot twee keer zo veel uit dan de hele luchtvaartindustrie.’

Tres Hombres behoort tot de vloot van Fairtransport, een rederij uit Den Helder die bestaande kennis en tradities van de zeilende handelsvaart wil behouden. De houten schoenerbrik doet dienst als ambassadeursschip om het symbolische statement (wind)kracht bij te zetten. Daarnaast is innovatie van belang volgens het Helderse bedrijf. Ontwerp en technische realisatie van een hightech nieuw zeilvrachtschip met hulpmotor is vergevorderd. Volgend jaar hoopt Fairtransport voldoende financiering binnen te slepen om deze Ecoliner werkelijk in gebruik te nemen.
Mott Green, de Amerikaanse oprichter en eigenaar van de Grenada Chocolate Company heeft eigenhandig zijn dozen vol biologische chocoladerepen in het ruim van Tres Hombres geladen. ‘Toen ik hoorde over het werk van de duurzame rederij Fairtransport wilde ik meteen mijn chocola door hen laten vervoeren. In onze fabriek werken we volledig duurzaam en ethisch verantwoord. Onze cacaoboeren gebruiken geen pesticiden, het productieproces is ambachtelijk en honderd procent slaafvrij. Dan is het logisch om ook voor duurzaam transport te kiezen.’
De chocoladefabriek is gehuisvest in een voormalig woonhuis met veranda. In de voorkamer worden cacaobonen geroosterd, in de gekoelde achterkamer drukken meisjes in dikke truien de repen uit rubber mallen. Een voor een gaan de repen in aluminium wikkels en daarna in vrolijk gekleurde papieren wikkels die met de hand worden dichtgeplakt. Behalve duurzaam kan je de handelwijze van zowel de Chocolate Company als Tres Hombres slow noemen.

De langdurige overtocht op windkracht is volgens Mott niet duurder dan per containerschip. ‘Je spaart alle brandstofkosten uit,’ aldus de energieke chocoladeproducent. ‘Kosten en baten van ons schip kan je niet vergelijken met die van containerschepen,’ vult Langelaan aan. ‘Tres Hombres is met 32 meter en zo’n zes bemanningsleden het kleinste vrachtschip ter wereld dat aan alle regels van internationaal vrachtvervoer voldoet. Al halen we met elf knopen nog een heel aardige maximum snelheid. Als je zou berekenen hoeveel je met een zeilschip van dezelfde omvang als een containerboot zou besparen aan brandstof en uitstoot, zou je zien hoe gigantisch groot het verschil is.’
Van 6 tot 16 juni '12 kunnen bezoekers de Tres Hombres bezichtigen en de bemanning ontmoeten. Achtereenvolgens bij het Scheepvaartmuseum; Amsterdam Roest en bij Hannekes Boom.